Research Groups

Research Groups

Curriculum Vitae

Profile

Personal

Name Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro
Department Department of Quantitative Methods for Management and Economics
Category Associate Professor with "Agregação"
Research group Data Analytics
Last update 2013-04-15 09:42:08

Teaching and Research Interests

  • Statistical Modelling and Data Analysis: theoretical contributions and applications
  • Structural Equation Models
  • Graphical Models
  • Latent Growth Curve Models
  • Longitudinal data analysis

Qualifications

Type Course Institution Year
Aggregation Provas Públicas de Agregação em Estatística e Análise de Dados ISCTE-IUL - Instituto Universitário de Lisboa 2010
Doctorate degree Probabilidades e Estatística University of Southampton 2003
Master degree Ciências Empresariais ISCTE-IUL - Instituto Superior Ciências Trabalho e da Empresa 1995
Undergraduate degree Organização e Gestão de Empresas ISCTE-IUL - Instituto Superior Ciências Trabalho e da Empresa 1990

Contacts

E-mail
Office2W17
Post box113-B
Phone217650206
ORCID ProfileVisit ORCID Profile
Scopus ProfileVisit Scopus Profile
Ciência-IUL ProfileVisit Ciência-IUL Profile

Academic activities

Courses

"Quantitative Methods for Marketing" (Coordinator)
"Model Testing" (Coordinator)

Supervisions

PhD Thesis

Sandra Sarabando Filipe, "Consumers' perception of Corporate Social Responsability as key to successful relationships with grocery retailers", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2016
Carlos Manuel Súcia Búrcio, "An Integrated Model for Measuring Country Image: Personality, Cognition, Emotion and their Impacts on Behavioral Intentions", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2015
Daniela Langaro S. Souto, "?How much do you really like it? Social Networking Sites Effectiveness as a Communication Channel for Brands", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2015
Bárbara Leão de Carvalho, "?Modelling Consumers Sustainability Consciousness Impact on Sustainable Purchase Intention", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2015
Nuno Alexandre Martins Correia, "Perceived organisational support: a prospective proxy of the individual managers commitment to strategic decision-making in organisational context", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2014
Paula Cristina Ribeiro Vicente, "Modelos com trajectória latente em painéis rotativos com dados omissos", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2014
Carla Maria Proença de Castro Charters de Azevedo, "Comportamento do consumidor: procura de informação e intenção de compra online de seguro automóvel - aplicação em Portugal", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2013
José Luís Rocha Pereira do Nascimento, "Influência do comprometimento organizacional nas estratégias comportamentais, mediada pelo comprometimento com os objectivos e pela satisfação global com o trabalho", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2011
Luísa Cláudia Lopes Agante, "As influências sobre as crianças na escolha de marcas de roupa e calçado", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2010
Hélia Gonçalves Pereira, "Determinantes da fidelização na compra de produtos turísticos online", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2009
Maria José Rodrigues Felício de Moura e Castro, "Competências de gestão e desempenho organizacional percebido. Um estudo na indústria portuguesa", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2009
Paula Carvalho Matos, "Modelação do Processo de Decisão de Compra de Bens Alimentares", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2008
José Adelino de Matos Afonso, "O Capital Humano a Empregabilidade e a Participação dos Empregados na Criação e no Acesso À Riqueza Produzida na Empresa", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2008
Susana Maria dos Santos Henriques Marques da Cunha, "A influência da promoção de vendas como critério de escolha de um ponto de venda", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2007
Pedro Miguel dos Santos Dinis Parreira, "Eficácia Organizacional em Contexto Hospitalar: o Impacto da Complexidade na Liderança", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, PhD Thesis, Concluded, 2007

Master Thesis

André Filipe Simões da Paz, "A Influência da Qualidade do Serviço na Satisfação dos Alunos do Ensino Superior: Uma aplicação ao caso português", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2015
Mille Nielsen, "The Influence of Product Type, Humor Type, Brand Attitude, and Gender on Humour Effectiveness in ADS", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2015
Anders Juul Nielsen, "The consumer-brand relationship paradox", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2015
Rita Margarida Rolin Pires, "Intenção de Compra Online nos Seniores Portugueses", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2014
Paulo Filipe Figueiredo Nunes, "The Relationships Between Portuguese Banks and their Customers in a Recessionary Context", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2014
Joana Abreu Machado Barata Gorgueira, "The Effects of an Economic Downturn on Portuguese Families Purchase and Consumption: An application to the tourism sector", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2014
Noor-Ayn Sacoor, "The Impact of the Economic Crisis on Portuguese Consumer Behaviour - The automobile sector", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2014
Pedro Carvalho Vieira, "Avaliação na Qualidade dos Serviços da Porto Santo Line", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2013
Maria Joana Magalhães de Pinho, "Fashion and Beauty Advertising Models 'Age and its Impact on Over 50 Female Consumers' Purchase Intention", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2013
Patrícia Gil Henriques Serra, "Modelação longitudinal da satisfação laboral em Portugal.", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2010
Carlos Norberto dos Santos Braceiro, "A Relação Empregado-Organização: o Impacto das Relações de Troca nas Atitudes de Satisfação e nos Comportamentos de Cidadania Organizacional", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2009
Ana Lúcia Albano Teixeira Dias, "Satisfação no Trabalho em Portugal: uma análise longitudinal com recurso a Latent Growth Curve Models", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2009
Joana Veiga Malta Correia Guedes , "Modelação longitudinal do bem-estar psicológico com modelos de trajectória latente", Maria de Fátima Ramalho Fernandes Salgueiro, Master Thesis, Concluded, 2009

Scientific Activities

Scientific Articles in International Journals

Souto, D., Salgueiro, M.F. & Paulo Rita (2019). Users´ brand page participation: a new construct to measure participation on social networking sites. Int. J. of Internet Marketing and Advertising., Ciência-IUL
Langaro, D., Rita, P. & Salgueiro, M. F. (2018). Do social network sites contribute for building brands? Evaluating the impact of users participation on brand awareness and brand attitude. Journal of Marketing Communications. 24 (2), 146-168, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS)
Pereira, H., Salgueiro, M. F. & Rita, P. (2017). Online determinants of e-customer satisfaction: application to website purchases in tourism. Service Business. 11 (2), 375-403, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Marques, C., Reis, E., Menezes, J. & Salgueiro, M. F. (2017). Modelling preferences for nature-based recreation activities. Leisure Studies. 36 (1), 89-107, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Filipe, S., Marques, S. H. & Salgueiro, M. D. F. (2017). Customers' relationship with their grocery store: direct and moderating effects from store format and loyalty programs. Journal of Retailing and Consumer Services . 37, 78-88, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Carvalho, B., Salgueiro, M. F. & Rita, P. (2016). Accessibility and trust: the two dimensions of consumers perception on sustainable purchase intention. International Journal of Sustainable Development and World Ecology. 23 (2), 203-209, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Búrcio, C. M. S., Vinhas da Silva, R. & Salgueiro, M. F. (2016). Country personality scale: is a five-dimensional model a better methodological instrument?. Tourism Analysis. 21 (5), 497-511, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Vieira, M. D. T., Salgueiro, M. F. & Smith, P. W. F. (2016). Investigating impacts of complex sampling on latent growth curve modelling. Journal of Applied Statistics. 43 (7), 1310-1321, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Pereira, H., Salgueiro, M. F. & Rita, P. (2016). Online purchase determinants of loyalty: the mediating effect of satisfaction in tourism. Journal of Retailing and Consumer Services. 30, 279-291, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Vieira, M. D. T., Smith, P. W. F. & Salgueiro, M. F. (2016). Misspecification effects in the analysis of panel data. Journal of Official Statistics. 32 (2), 487-505, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Búrcio, C., Vinhas da Silva, R. & Salgueiro, M. F. (2015). The influence of country personality dimensions on intentions to recommend visiting: the preponderance of assiduousness and wickedness. Transnational Marketing Journal. 3 (1), 61-80, Ciência-IUL
Parreira, P., Lopes, A., Salgueiro, M. F., Carvalho, C., Salgueiro-Oliveira, A., Castilho, A....Fonseca, C. (2015). Quinns leadership roles: a confirmatory factor analysis study in Portuguese health services. Revista Ibero-Americana de Saúde e Envelhecimento. 1 (2), 192-217, Ciência-IUL
Carvalho, B. L., Salgueiro, M. F. & Rita, P. (2015). Consumer sustainability consciousness: a five dimensional construct. Ecological Indicators. 58, 402-410, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Búrcio, C., Vinhas da Silva, Rui & Salgueiro, M. F. (2014). The direct and indirect impact of country personality on behavioral intentions for travelling: the full mediation effective of the affective country image. International Journal of Business and Economic Development. 2 (3), 1-12, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M. F. & Mateus, I. (2014). Say yes to Facebook and get your customers involved! Relationships in a world of social networks. Business Horizons. 57 (6), 695-702, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Dionísio, P., Leal, C., Pereira, H. & Salgueiro, M. F. (2013). Piracy among undergraduate and graduate students: influences on unauthorized book copies. Journal of Marketing Education. 35 (2), 191-200, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS)
Salgueiro, M.F. & Malta, J. (2013). Latent growth curve modeling of psychological well-being trajectories. American Journal of Theoretical and Applied Statistics. 2 (3), 61-66, Ciência-IUL
Salgueiro, M. F., Smith, P. W. F. & Vieira, M. D. T. (2013). A multi-process second-order latent growth curve model for subjective well-being. Quality and Quantity. 47 (2), 735-752, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Vitória, P. D., Salgueiro, M. F., Silva, S. A. & de Vries, H. (2011). Social influence, intention to smoke, and adolescent smoking behaviour longitudinal relations. British Journal of Health Psychology. 16 (4), 779-798, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Salgueiro, M.F. (2010). Latent growth curve modelling of Portuguese life satisfaction trajectories. International Journal of Academic Research. 2 (2), 188-194, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Smith, P.W.F & McDonald, J. W. (2010). Connections between graphical gaussian models and factor analysis. Multivariate Behavioral Research. 45 (1), 135-152, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Marques, C., Reis, E., Menezes, J. & Salgueiro, M. F. (2010). Modelling the influence of environmental attitudes on the preferences for activities: A SEM approach. Portuguese Journal of Quantitative Methods. 1 (1), 119-134, Ciência-IUL
Vitória, P. D., Salgueiro, M. F., Silva, S. A. & De Vries, H. (2009). The impact of social influence on adolescent intention to smoke: combining types and referents of influence. British Journal of Health Psychology. 14 (4), 681-699, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Salgueiro, M. F., Smith, P. W. F. & McDonald, J. W. (2008). The manifest association structure of the single-factor model: insights from partial correlations. Psychometrika. 73 (4), 665-670, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Nascimento, J. L., Lopes, A. & Salgueiro, M. F. (2008). Estudo sobre a validação do ?Modelo de Comportamento Organizacional? de Meyer e Allen para o contexto português. Comportamento Organizacional e Gestão. 14 (1), 115-133, Ciência-IUL
Felício, M. J., Lopes, A., Salgueiro, M. F. & Parreira, P. (2007). Competências de gestão: um instrumento de medida para a realidade portuguesa. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão. 6 (3), 18-30, Ciência-IUL
Salgueiro, M. F., Smith, P. W. F. & McDonald, J. W. (2006). Power of edge exclusion tests for graphical log-linear models. Journal of Multivariate Analysis. 97 (8), 1691-1701, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Salgueiro, M. F., Smith, P. W. F. & McDonald, J. W. (2005). Power of edge exclusion tests in graphical Gaussian models. Biometrika. 92 (1), 173-182, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)

Books

Salgueiro, M.F. & Vicente, P. (2017). Programa e Resumos do XXIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística. Lisboa. Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Mendes, D. A. & Martins, L. (2009). Temas em Métodos Quantitativos. Lisboa, Portugal. Sílabo., Ciência-IUL

Book Chapters

Paula Cristina Ribeiro Vicente, Maria Salgueiro (2017) "Estimação de um modelo com trajetória latente com dados omissos resultantes de um painel rotativo", Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2017). Estimação de um modelo com trajetória latente com dados omissos resultantes de um painel rotativo. In Classificação e Análise de Dados Métodos e Aplicações II., Ciência-IUL
Paula Cristina Ribeiro Vicente, Maria Salgueiro (2017) "Modelos com trajetória latente no estudo da privação material em Portugal entre 2007 e 2010", Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2017). Modelos com trajetória latente no estudo da privação material em Portugal entre 2007 e 2010. In Classificação e Análise de Dados Métodos e Aplicações II., Ciência-IUL
Paula Cristina Ribeiro Vicente, Maria Salgueiro (2016) "Efeito de uma variável explicativa na modelação de uma trajetória latente: Estudo de simulação", Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2016). Efeito de uma variável explicativa na modelação de uma trajetória latente: Estudo de simulação. In Estatística: Progressos e Aplicações., Ciência-IUL
Maria Salgueiro, Serra, P (2013) "Longitudinal modeling of job satisfaction using Portuguese data from the European Community Household Panel", SpringerSalgueiro, M.F. & Serra, P (2013). Longitudinal modeling of job satisfaction using Portuguese data from the European Community Household Panel. In Oliveira, P.E., Temido, M.G., Henriques, C. and Vichi, M. (Ed.), Recent Developments in Modeling and Applications in Statistics. (pp. 39-46). Heidelberg: Springer., Ciência-IUL
Paula Cristina Ribeiro Vicente, Maria Salgueiro (2013) "Cross-lagged structural equation models vs Latent Growth Curve Models: a study of material deprivation in Portugal with ICOR", SpringerVicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2013). Cross-lagged structural equation models vs Latent Growth Curve Models: a study of material deprivation in Portugal with ICOR. In Oliveira, P.E., Temido, M.G., Henriques, C. and Vichi, M. (Ed.), Recent Developments in Modeling and Applications in Statistics. (pp. 13-20). Heidelberg: Springer., Ciência-IUL
Patrícia Serra , José G. Dias, Maria Salgueiro (2013) "Life satisfaction: A MIMIC approach with a discrete latent variable", SpringerSerra, P., Dias, J. G. & Salgueiro, M.F. (2013). Life satisfaction: A MIMIC approach with a discrete latent variable. In Lita da Silva, J., Caeiro, F., Natário, I., Braumann, C.A. (Ed.), Advances in Regression, Survival Analysis, Extreme Values, Markov Processes and Other Statistical Applications,. (pp. 437-444). Berlim: Springer., Ciência-IUL

Conference Proceedings

Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2016). The Mediating Effect of Satisfaction - Does is influences Loyalty Concerning Online Tourism Purchases?. European Marketing Academy 2016., Ciência-IUL
sandra filipe, Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2015). Customers' relationship with their main grocery retail: an empirical study in the Portuguese context. LCBR European Marketing Conference 2015., Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Social Networking Sites: The relationship element in the communication mix. The European Marketing Academy Conference - EMAC 2015., Ciência-IUL
sandra filipe, Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2015). Corporate Social Responsibility: is it a pillar in relationships with customers?. 4th MESD International Conference., Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Proposing a new construct to measure the effectiveness of brands operating in Social Networking Sites. Proceedings of the 2nd . International Conference of Innovation and Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior. 163-172, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Rita (2015). Intenção de compra online nos seniores Portugueses. International Conference on Innovation, Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior - ICIEMC. 218-229, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Nunes, P. (2015). The relationships between Portuguese banks and their customers in a recessionary context. International Conference on Innovation and Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behaviour - ICIEMC. 205-217, Ciência-IUL
Langaro, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Proposing a new construct to measure the effectiveness of brands operating in Social Networking Sites. International Conference on Innovation, Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior - ICIEMC. 162-172, Ciência-IUL
sandra filipe, Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2015). Social Responsability in Purchase and Consumption: a study of the Portuguese Consumer Behaviour. International Conference on Innovation, Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior - ICIEMC. 436-450, Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2014). The effects of social network sites on brand awareness and attitude,. Proceedings for the 2nd. International Conference on Contemporary Marketing Issues (ICCMI). 888-893, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F., Dionísio, J. & Joana Pinho (2014). Fashion and Beauty Advertising Models Age and its Impact on Over 50 Female Consumers Purchase Intention. Tourism and Ageing Conference, 2014., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2014). A Relationship Marketing Approach to the Online Purchase of Tourism Products. EMAC 2014 - Paradigm Shifts & Interactions. 43th, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Inês Costa (2014). A Role of Local Communities in a Sustainable Destination Perspective. Tourism and Ageing Conference 2014., Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2014). Online Determinants of E-Customer Satisfaction: Application to Website Purchases in Tourism. International Network of Business and Management Journals. 4, Ciência-IUL
Langaro, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2014). The effects of social network sites on brand awareness and attitude. 2nd International Conference on Contemporary Marketing Issues, ICCMI 2014. 888-893, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Mateus, I. (2013). Relationships between Brands and Customers in a World of Social Networks. International Network of Business and Management Journals - INBAM., Ciência-IUL
Souto, D., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). The Role of Social Network Sites in Driving Customer Relationship Loyalty. 25th Annual Doctoral Colloquium of the European Marketing Academy (EMAC)., Ciência-IUL
Souto, D., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). Proposition of a New Theoretical Model to Evaluate the Role of Social Network Sites in Driving Loyalty. Proceedings of the Annual Conference of the Academy of Marketing,., Ciência-IUL
Langaro, D., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). Proposition of a New Theoretical Model to Evaluate the Role of Social Network Sites in Driving Loyalty. Academy of Marketing., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). How To Make Customers Loyal To Online Tourism Products?. EMAC 2012. 294-295, Ciência-IUL
Hélia Maria Gonçalves Pereira, Paulo Miguel Rasquinho Ferreira Rita & Salgueiro, M.F. (2011). Evaluating online purchase factors that influence e-customer satisfaction in tourism. Proceedings of the EMAC 2011 Conference. 0-0, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. & Smith, P.W.F (2011). Modelling satisfaction with leisure activities over time using graphical chain models. Proceedings of the 58th World Statistics Congress of the International Statistical Institute. 4921-4926, Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2010). Evaluating traditional online purchase factors that influence online tourism customers satisfaction . European Marketing Association Conference 2010. 0-0, Ciência-IUL
Vieira, M.D.T, Salgueiro, M.F. & Smith, P.W.F (2010). Misspecification Effects in the Analysis of Longitudinal Survey Data. Proceedings of the 25th International Workshop on Statistical Modelling. 555-560, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Vieira, M.D.T & Smith, P.W.F (2010). Latent Growth Curve Modelling of Life Satisfaction Trajectories in the British Household Panel Survey. Proceedings of the Statistics Canada Symposium 2009 – Longitudinal Surveys: from Design to Analysis. 0-0, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2009). Modelling Job Satisfaction Trajectories in the British Household Panel Survey using Latent Growth Curve Models. ASEPELT’09 – XXIII International Congress of Applied Economics. 581-593, Ciência-IUL
Serra, P. & Salgueiro, M.F. (2009). Modelação Longitudinal da Satisfação Laboral: Structural Equation Models versus Multi-Process Models. ASEPELT’09 – XXIII Congresso Internacional de Economia Aplicada . 0-0, Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2009). The Determinants of Satisfaction of Loyal Customers in the Purchase of Online Tourism Products. Academy of Marketing Conference. 0-0, Ciência-IUL
Vitória, P. D., Salgueiro, M.F., Silva, S.A. & De Vries, H. (2008). O impacto da influência social na intenção de fumar dos adolescentes. 7.º Congresso de Psicologia da Saúde. 533-536, Ciência-IUL
Marques, C., Reis, E., Menezes, J. & Salgueiro, M.F. (2008). The influence of environmental attitudes on the preferences for activities in Portuguese protected areas. Proceedings do III Congresso da Associatión Hispano-Portuguesa de Economía de los Recursos Naturales y Ambientales (AERNA 2008) . 0-0, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2006). Modelos Gaussianos com grafos com um factor latente. XIII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística. 649-660, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2005). Distribuições dos testes de exclusão de aresta em modelos log-lineares com grafos. XII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística. 683-694, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2004). Distribuições dos testes de exclusão de aresta em modelos Gaussianos com grafos. XI Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística . 717-724, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Smith, P.W.F & McDonald, J.W. (2003). Power of Single Edge Exclusion in Graphical Log-linear Models. Proceedings of the 18th International Workshop on Statistical Modelling . 385-390, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Smith, P.W.F & McDonald, J.W. (2001). The Observed Association Structure from Graphical Gaussian Models with a Single Latent Variable. Proceedings of the 16th International Workshop on Statistical Modelling . 347-354, Ciência-IUL

Printed in Scientific Book

Salgueiro, M.F. & Vicente, P. (2017). Programa e Resumos do XXIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística. Lisboa. Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Mendes, D. A. & Martins, L. (2009). Temas em Métodos Quantitativos. Lisboa, Portugal. Sílabo., Ciência-IUL

Research Projects

International Government/ Organization contract research - Modelling socio-economic change using longitudinal data, ISCTE-IUL, Investigador Responsável, UNIDE, ISCTE-IUL, PTDC/GES/72784/2006, Outubro 2007 - Junho 2011

International Communications

Keynote Speaker

Salgueiro, M.F., Vieira, M.D.T & Smith, P.W.F (2009). Efeitos de desenhos amostrais complexos em modelos de trajectórias latentes: modelação com dados do British Household Panel Survey. II ESAMP - segunda Escola de Amostragem e Metodologia de Pesquisa., Ciência-IUL

Panel / Poster

Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2016). O Teste da Razão de Verosimilhanças em Modelos com Equações Estruturais: Uma Abordagem Multi-grupos ao Estudo da Privação Material em Portugal com Dados do ICOR. Jornadas de Classificação e Análise de Dados - JoClad 2016., Ciência-IUL
Serra, P & Salgueiro, M.F. (2011). Uma abordagem multi-grupos à modelação das trajectórias de satisfação com as condições de vida em Portugal. Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Serra, P, Dias, J. G. & Salgueiro, M.F. (2009). Satisfação com as condições de vida: Uma abordagem MIMIC com variável latente discreta . XVII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Serra, P, Cardoso, M. & Salgueiro, M.F. (2009). Satisfação laboral percebida: agrupamento adequado? . XVII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Vitoria, P, Salgueiro, M.F., Silva, S.A. & De Vries, H. (2008). Parents influence on adolescents intention to smoke . XVI IFTA World Congress (International Family Therapy Association)., Ciência-IUL
Parreira, P. & Salgueiro, M.F. (2007). O impacto da complexidade da liderança na eficácia hospitalar: aplicação de um modelo de equações estruturais . XV Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Parreira, P., Salgueiro, M.F. & Lopes, A. (2007). The moderator effect of leadership profiles on the relationship between leadership complexity and organizational effectiveness: a Structural Equation Modeling approach . ISI 2007 – The 56th Session of the International Statistical Institute., Ciência-IUL

Oral Presentation

Salgueiro, M.F. & Búrcio, C. (2016). Country Personality Scale: Is a five-dimensional model a better methodological instrument?. Global Business Conference., Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2016). The Mediating Effect of Satisfaction - Does is influences Loyalty Concerning Online Tourism Purchases?. European Marketing Academy 2016., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. & Vicente, P.C.R. (2016). Dados omissos em modelos de análise fatorial confirmatória não balanceados: estudo de simulação para detetar dimensão mínima da amostra . Jornadas de Classificação e Análise de Dados - JoClad 2016., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2015). O efeito da existência de omissões nas estimativas de um modelo com trajetória latente linear: Um estudo de simulação. XXII Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados - JoCLAD 2015., Ciência-IUL
sandra filipe, Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2015). Customers' relationship with their main grocery retail: an empirical study in the portuguese context. LBCR European Marketing Conference 2015., Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Rita (2015). Intenção de compra online nos seniores Portugueses. International Conference on Innovation, Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior - ICIEMC. 218-229, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Nunes, P. (2015). The relationships between Portuguese banks and their customers in a recessionary context. International Conference on Innovation and Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behaviour - ICIEMC. 205-217, Ciência-IUL
Langaro, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Proposing a new construct to measure the effectiveness of brands operating in Social Networking Sites. International Conference on Innovation, Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior - ICIEMC. 162-172, Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Social Networking Sites: The relationship element in the communication mix. The European Marketing Academy Conference (EMAC)., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. & Vicente, P.C.R. (2015). O efeito dimensão da amostra e não respostas num modelo de análise factorial confirmatória: resultados de um estudo de simulação. Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2015). Efeito de uma variável explicativa na modelação de uma trajetória latente: Estudo de simulação. Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Social Networking Sites: The relationship element in the communication mix. The European Marketing Academy Conference - EMAC 2015., Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2015). Proposing a new construct to measure the effectiveness of brands operating in Social Networking Sites. Proceedings of the 2nd . International Conference of Innovation and Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior. 163-172, Ciência-IUL
sandra filipe, Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2015). Corporate Social Responsibility: is it a pillar in relationships with customers?. 4th MESD International Conference., Ciência-IUL
Búrcio, C., Vinhas da Silva, Rui & Salgueiro, M.F. (2015). An integrated model for measuring country image: personality, cognition, emotion and their influence on bahavioral intentions. Global Business Conference - Summer 2015., Ciência-IUL
sandra filipe, Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2015). Social Responsability in Purchase and Consumption: a study of the Portuguese Consumer Behaviour. International Conference on Innovation, Entrepreneurship in Marketing and Consumer Behavior - ICIEMC. 436-450, Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Inês Costa (2014). A Role of Local Communities in a Sustainable Destination Perspective. Tourism and Ageing Conference 2014., Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2014). Online Determinants of E-Customer Satisfaction: Application to Website Purchases in Tourism. International Network of Business and Management Journals. 4, Ciência-IUL
Langaro, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2014). The effects of social network sites on brand awareness and attitude. 2nd International Conference on Contemporary Marketing Issues, ICCMI 2014. 888-893, Ciência-IUL
Búrcio, C., Vinhas da Silva, Rui & Salgueiro, M.F. (2014). On the country personality scale: is a five-dimensions model better than the original six dimensions? . Global Business Conference - GBC_Summer 2014., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2014). Modelling Job Satisfaction Growth Trajectories Using the Muthén-Roy Pattern-Mixture Model Approach . VI European Congress of Methodology., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. & Vicente, P.C.R. (2014). The effect of observed data deviations from normality on the parameter estimates of a latent growth curve model: a simulation study. XXI Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados (JoCLAD 2014)., Ciência-IUL
Búrcio, C., Vinhas da Silva, Rui & Salgueiro, M.F. (2014). The direct and indirect impact of country personality on behavioral intentions for travelling: the full mediation effect of the affective country image. Global Business Conference - GBC_Summer 2014., Ciência-IUL
Búrcio, C., Vinhas da Silva, Rui & Salgueiro, M.F. (2014). The Impact of Country Personality on Behavioral Intentions: Five Dimensions Rather Than the Original Six Dimensions Scale. West East Institute Conference - WEI 2014., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2014). Evaluating the effects of planned missing designs on latent growth trajectory estimates . VI European Congress of Methodology., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2014). Modelo com trajetória latente com dados gerados a partir de um planned missing design: estudo de simulação . XXI Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados (JoCLAD 2014)., Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F., Dionísio, J. & Joana Pinho (2014). Fashion and Beauty Advertising Models Age and its Impact on Over 50 Female Consumers Purchase Intention. Tourism and Ageing Conference, 2014., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2014). A Relationship Marketing Approach to the Online Purchase of Tourism Products. EMAC 2014 - Paradigm Shifts & Interactions. 43th, Ciência-IUL
Souto, D., Salgueiro, M.F. & Rita, P. (2014). The effects of social network sites on brand awareness and attitude, . Proceedings for the 2nd. International Conference on Contemporary Marketing Issues (ICCMI). 888-893, Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2013). A growth mixture model approach to modelling job satisfaction latent growth trajectories. XX Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Pereira, H., Salgueiro, M.F. & Mateus, I. (2013). Relationships between Brands and Customers in a World of Social Networks. International Network of Business and Management Journals - INBAM., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2013). Longitudinal modeling of a material deprivation score with missing data. 3rd European User Conference for EU-LFS and EU-SILC., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2013). Modelling growth trajectories of Job Satisfaction with Total Pay using the Muthén-Roy pattern-mixture model approach . SIS 2013 Statistical Conference., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2012). Modelos com trajectória latente com dados omissos no painel rotativo ICOR. XX Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Leão, B., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). Measuring consumers Consciousness level impact on their willingness to buy sustainable products. European Marketing Academy (Doctoral Colloquium)., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2012). Modelling job satisfaction growth trajectories with missing data. Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2012). A pattern-mixture approach to modelling growth trajectories of job satisfaction with total pay . V European Congress of Methodology., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2012). Latent growth curve modeling with missing data in a rotating panel. V European Congress of Methodology., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). How To Make Customers Loyal To Online Tourism Products?. EMAC 2012., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2012). Uma aplicação do método da máxima verosimilhança na estimação de um modelo com trajectória latente com dados de um painel rotativo. Jornadas Anuais da Associação de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Souto, D., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). The Role of Social Network Sites in Driving Customer Relationship Loyalty. 25th Annual Doctoral Colloquium of the European Marketing Academy (EMAC)., Ciência-IUL
Souto, D., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2012). Proposition of a New Theoretical Model to Evaluate the Role of Social Network Sites in Driving Loyalty. Proceedings of the Annual Conference of the Academy of Marketing,., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. & Smith, P.W.F (2011). Modelling satisfaction with leisure activities over time using graphical chain models. The 58th World Statistics Congress of the International Statistical Institute ., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2011). Modelos de análise factorial exploratória e confirmatória parameterizados como modelos com grafos. XIX Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2011). Dados omissos resultantes de planned missing designs: contributo para a análise do Inquérito às Condições de Vida e Rendimento das Famílias (ICOR). XIX Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Hélia Maria Gonçalves Pereira, Paulo Miguel Rasquinho Ferreira Rita & Salgueiro, M.F. (2011). Evaluating online purchase factors that influence e-customer satisfaction in Tourism. The European Marketing Academy Conference., Ciência-IUL
Smith, P.W.F & Salgueiro, M.F. (2011). The manifest association structure of structural equation models for longitudinal data: insights from partial correlations. The 58th World Statistics Congress of the International Statistical Institute., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2011). On the use of graphical chain models to model job satisfaction over time. Jornadas Anuais da Associação Portuguesa de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2011). Modelação da Privação Material em Portugal entre 2007 e 2009. Jornadas Anuais da Associação Portuguesa de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2010). Modelação longitudinal de percepções de bem estar com recurso a modelos com grafos . XVIII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2010). Evaluating specific online purchase factors that influence online tourism customers satisfaction . 17th International Conference of the European Institute of Retailing and Services Studies., Ciência-IUL
Serra, P & Salgueiro, M.F. (2010). Modelação da Satisfação Laboral em Portugal: cross-lagged SEM vs LGCM. Jornadas da Associação de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2010). Modelos de equações estruturais com efeitos cruzados e desfasados vs modelos com trajectória latente: um estudo da privação material em Portugal com dados do ICOR. XVIII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2010). Evaluating traditional online purchase factors that influence online tourism customers satisfaction . The European Marketing Academy Conference., Ciência-IUL
Vieira, M.D.T, Salgueiro, M.F. & Smith, P.W.F (2010). Misspecification Effects in the Analysis of Longitudinal Survey Data . 25th International Workshop on Statistical Modelling., Ciência-IUL
Vicente, P.C.R. & Salgueiro, M.F. (2010). Privação Material em Portugal: uma análise com dados do ICOR. Jornadas da Associação de Classificação e Análise de Dados., Ciência-IUL
Serra, P & Salgueiro, M.F. (2010). Modelação longitudinal da satisfação laboral com dados do European Community Household Panel . XVIII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Marques, C., Reis, E., Menezes, J. & Salgueiro, M.F. (2009). Mediators of the relationship between environmental attitudes and preferences for activities: the role of a second-order factor. JOCLAD 2009 (Jornadas da Associação de Classificação e Análise de Dados)., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Vieira, M.D.T & Smith, P.W.F (2009). Latent Growth Curve Modelling of Life Satisfaction Trajectories in the British Household Panel Survey . International Methodology Symposium (Statistics Canada)., Ciência-IUL
Malta, J. & Salgueiro, M.F. (2009). Modelação da trajectória de um factor de segunda ordem de bem-estar psicológico. XVII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Pereira, H., Rita, P. & Salgueiro, M.F. (2009). The Determinants of Satisfaction of Loyal Customers in the Purchase of Online Tourism Products. Academy of Marketing Conference., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. (2009). Modelling Job Satisfaction Trajectories in the British Household Panel Survey using Latent Growth Curve Models . ASEPELT’09 (XXIII International Congress of Applied Economics)., Ciência-IUL
Marques, S., Salgueiro, M.F. & Crespo de Carvalho, J. (2009). The influence of multiple store choice criteria on perceived patronage intentions. The European Marketing Academy Conference 2009., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F. & Vieira, M.D.T (2009). Efeitos de desenhos amostrais complexos em modelos de trajectórias latentes: modelação com dados do British Household Panel Survey . XVII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Dias, A.L. & Salgueiro, M.F. (2009). Trajectórias de satisfação no trabalho em Portugal - modelação com recurso a latent growth curve models . XVII Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Serra, P & Salgueiro, M.F. (2009). Modelação Longitudinal da Satisfação Laboral: Structural Equation Models versus Multi-Process Models . ASEPELT’09 (XXIII Congresso Internacional de Economia Aplicada)., Ciência-IUL
Vitoria, P, Salgueiro, M.F., Silva, S.A. & De Vries, H. (2009). Impacto das atitudes, auto-eficácia e influência social na Intenção de Fumar . 1º Congresso de Saúde e Comportamento dos Países de Língua Portuguesa., Ciência-IUL
Vieira, M.D.T & Salgueiro, M.F. (2008). Modelos de estrutura de covariância para dados amostrais complexos com estrutura longitudinal . XVI Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Marques, C., Reis, E., Menezes, J. & Salgueiro, M.F. (2008). The influence of environmental attitudes on the preferences for activities in the Portuguese protected areas . AERNA 2008 (Conference of the Spanish-Portuguese Association of Natural Resources and Environmental Economics)., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Smith, P.W.F & Vieira, M.D.T (2008). Modelação de trajectórias de satisfação com dados do British Household Panel Survey . XVI Congresso Anual da Sociedade Portuguesa de Estatística., Ciência-IUL
Marques, S. & Salgueiro, M.F. (2008). Store environment: the value of insignia. EIRASS 2008 (15th International Conference of the European Institute of Retailing and Services Studies)., Ciência-IUL
Salgueiro, M.F., Smith, P.W.F & Vieira, M.D.T (2008). Modelling life satisfaction over time: a comparison of structural equation models and graphical chain models . COMPSTAT 2008 (International Conference on Computational Statistics)., Ciência-IUL

National Communications

Oral Presentation

Silva, S.A. & Salgueiro, M.F. (2010). O papel das práticas organizacionais de segurança na percepção do risco e na satisfação com a segurança . VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia., Ciência-IUL
Vitoria, P, Salgueiro, M.F., Silva, S.A. & De Vries, H. (2008). O impacto da influência social na intenção de fumar dos adolescentes. 7.º Congresso de Psicologia da Saúde (Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde)., Ciência-IUL

Organization and Coordination Events

XXIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística (2017) , Coordenação geral de evento científico (com comissão científica) no ISCTE-IUL (International)
ISCTE-IUL Symposium on Recent Advances in Methods for the Analysis of Panel Data (2011) , Coordenação geral de evento científico (com comissão científica) no ISCTE-IUL (International)

Other Activities

Academic Management Positions

Membro da Comissão Permanente da Comissão Científica do Departamento de Métodos Quantitativos para Gestão e Economia (2014/2018)
Membro da Comissão Científica da Unidade de Investigação UNIDE-IUL (2014/2018)
Coordenadora da unidade curricular Métodos Quantitativos Aplicados ao Marketing (2014/2014)
Coordenadora da unidade curricular Análise de Dados para Gestão (2014/2014)
Coordenadora da unidade curricular Introdução aos Métodos Quantitativos (2015/2015)
Coordenadora da unidade curricular Métodos Quantitativos Aplicados ao Marketing (2015/2015)
Coordenadora da unidade curricular Análise de Dados para Gestão (2015/2015)
Coordenadora da unidade curricular Teste de Modelos (2015/2015)
Coordenadora da unidade curricular Teste de Modelos (2016/2016)
Coordenadora da unidade curricular Métodos Quantitativos Aplicados ao Marketing (2016/2016)
Coordenadora da unidade curricular Análise de Dados para Gestão (2016/2016)
Coordenadora da unidade curricular Teste de Modelos (2017/2017)
Director de Unidade de Investigação UNIDE-IUL (2017/2021)
Membro do Plenário do Conselho Científico do ISCTE-IUL (2017/2019)
Membro da Comissão Permanente da Comissão Científica da Escola de Gestão (2017/2021)
Presidente da Comissão Científica da Unidade de Investigação UNIDE-IUL (2017/2021)
Coordenadora da unidade curricular Métodos Quantitativos Aplicados ao Marketing (2017/2017)
Coordenadora da unidade curricular Métodos Quantitativos Aplicados ao Marketing (2018/2018)
Coordenadora da unidade curricular Teste de Modelos (2018/2018)
Membro do Plenário da Comissão Científica da Escola de Gestão (2018/2022)
Membro da Comissão Permanente da Comissão Científica do Departamento de Métodos Quantitativos para Gestão e Economia (2018/2022)
Coordenadora da unidade curricular Teste de Modelos (2019/2019)
Membro do Plenário do Conselho Científico do ISCTE-IUL (2019/2021)
Coordenadora da unidade curricular Métodos Quantitativos Aplicados ao Marketing (2019/2019)
Coordenadora da unidade curricular Teste de Modelos (2020/2020)