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Curriculum Vitae

Profile

Personal

Name João Ricardo Paulo Marques Guerreiro
Department Department of Marketing, Operation and Managemen
Category Assistant Professor
Research group Accounting, Marketing & Management
Last update Undefined

Teaching and Research Interests

  • Neuromarketing
  • Decision Support Systems
  • Virtual Reality and Augmented Reality
  • Artificial Intelligence implications for Marketing
  • Relationship Marketing

Qualifications

Type Course Institution Year
Doctorate degree PhD in Marketing ISCTE-IUL 2015
Master degree Master in Decision Support Systems ISCTE-IUL 2009
Undergraduate degree Computer Engineer Universidade Independente 2006

Contacts

E-mail
OfficeD4.02
Post box133
Phone217650591
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Ciência-IUL ProfileVisit Ciência-IUL Profile

Academic activities

Courses

"Consumer Behavior Analytics"
"Consumer Behaviour and Marketing Research" (Coordinator)
"Master Dissertation in Marketing" (Coordinator)
"E-Business" (Coordinator)
"Strategic Marketing" (Coordinator)
"Marketing Strategy Analytics" (Coordinator)
"Business and Brand Strategy" (Coordinator)
"Brand Expression and Identity" (Coordinator)
"Branding" (Coordinator)
"Internet Marketing (Ch, 6 Ects, Sem.)" (Coordinator)
"Introduction to Data Science"
"Introduction to Data Science"
"Marketing Analytics" (Coordinator)
"Digital Marketing Analytics"
"New Trends in Marketing" (Coordinator)
"Marketing Information Systems" (Coordinator)
"Advanced Topics in Management I"

Supervisions

Master Thesis

Mariana Gomes Pacheco, "O impacto da percepção de greenwashing nas intenções de compra verdes: o papel mediador da confiança verde, engagement do consumidor, word-of-mouth verde e o papel moderador do envolvimento com o produto", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2019
Catarina Isabel Neves Pereira da Silva, "Serão os colaboradores comprometidos com a marca para a qual trabalham?", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2019
Sara Filipa Lourenço de Matos, "A influência da tipicidade nos anúncios no sharing intention", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Inês Dias da Silva Pessoa de Amorim, "Experienciar RA no Retalho: A Influência de Moment Marketing e Avatares nos Comportamentos do Consumidor", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Patrícia Gaspar Monteiro, "O impacto da atenção na decisão de compra de vinho: O papel moderador dos prémios e das situações de consumo", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Ana Filipa Mesquita Vilas Boas, "O impacto da comunicação na performance das relaçôes online business-to-business", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Tomás Marques da Costa Góis Rodrigues, "O Papel da Atenção e das Emoções em Campanhas Online de Retargeting", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Diogo Gonçalves Calvo André, "O Impacto da Publicidade In-Game na Recordação e Reconhecimento da Marca em Videojogos Não-Lineares", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Myron Guftometros, "Marketing de mídia social nas culturas: como o comportamento do consumidor nas páginas de marca do Facebook é diferente entre as culturas.", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Gonçalo Ramos Braz Mergulhão Mendes, "O impacto das expressões faciais da emoção na decisão de compra do consumidor.", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2018
Pedro Alexandre Pina Caniço Albano, "O Impacto de Reviews em Formatos de Vídeo VS. Texto na Decisão de Compra do Consumidor", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2017
Ricardo Gil Fonseca Caetano, "Main Drivers for Microtransactions as Impulse Purchases in E-Commerce", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2017
Muhamad Sabbir Mussá Omarji, "Private Label Brands vs. National Brands: The effect of taste on consumers' emotions, perceived taste and willingness to Buy", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2017
Ana Rebello de Andrade da Costa, "A Text-Mining based model to detect unethical biases in online reviews: A Case-Study of Amazon.com", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2017
Marta Alpedrinha Ramos de Almeida Nave, "Influência dos sentimentos dos turistas nos social media para o desenvolvimento do Turismo.", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2016
Carolina Leana Lopes dos Santos, "Melhoria da atratividade internacional das Instituições de ensino superior através de Análise de Sentimentos.", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2016
Águeda Cabral Moreno, "Análise de Sentimentos na classificação de comentários online aplicando técnicas de Text Mining", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Master Thesis, Concluded, 2015

Final Project

Thiago Rodrigues Zafalon, "On Stage - Conectando músicos à pessoas", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Final Project, Concluded, 2018
Marta Soares Gonçalves da Costa Martins, "How TripAdvisor´s Reviewers Level of Expertise Influence their Online Rating Behaviour and the Usefulness of Reviews", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Final Project, Concluded, 2017
Emilie Bekhoej Uttrup, "A Digital Communication Plan for Quiksilver, Portugal", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Final Project, Concluded, 2017
Heidi Maria Tuulikki Sonne, "Increasing Awareness and Reputation of Merck S.A. Portugal through Employee Advocacy", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Final Project, Concluded, 2017
Paulo Alexandre Rodrigues Ferreira, "Implementação de Realidade Aumentada numa Plataforma de Mobile-Commerce na LUFI Surf CO", João Ricardo Paulo Marques Guerreiro, Final Project, Concluded, 2016

Scientific Activities

Scientific Articles in International Journals

Loureiro, S. M. C., Guerreiro, J. & Faizan Ali (2020). 20 years of research on virtual reality and augmented reality in tourism context: A text-mining approach. Tourism Management. 77, 104028, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS)
Pina, L. S., Loureiro, S. M. C., Rita, P., Sarmento, E. M., Bilro, R. G. & Guerreiro, J. (2019). Analysing consumer-brand engagement through appreciative listening on social network platforms. Journal of Promotion Management. 25 (3), 304-313, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS)
Loureiro, S. M. C., Serra, J. & Guerreiro, J. (2019). How fashion brands engage on social media: a netnography approach. Journal of Promotion Management. 25 (3), 367-378, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS)
Costa, A., Guerreiro, J., Moro, S. & Henriques, R. (2019). Unfolding the characteristics of incentivized online reviews. Journal of Retailing and Consumer Services . 47, 272-281, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Loureiro, S. M. C., Guerreiro, J., Eloy, S., Langaro, D. & Panchapakesan, P. (2019). Understanding the use of Virtual Reality in Marketing: a text mining-based review. Journal of Business Research. 100, 514-530, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Bilro, R. G., Loureiro, S. M. C. & Guerreiro, J. (2019). Exploring online customer engagement with hospitality products and its relationship with involvement, emotional states, experience and brand advocacy. Journal of Hospitality Marketing and Management. 28 (2), 147-171, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Guerreiro, J. & Rita, P. (2019). How to predict explicit recommendations in online reviews using text mining and sentiment analysis. Journal of Hospitality and Tourism Management. N/A, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS)
Santos, C. L., Rita, P. & Guerreiro, J. (2018). Improving international attractiveness of higher education institutions based on text mining and sentiment analysis. International Journal of Educational Management. 32 (3), 431-447, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Nave, M., Rita, P. & Guerreiro, J. (2018). A decision support system framework to track consumer sentiments in social media. Journal of Hospitality Marketing and Management. 27 (6), 693-710, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Guerreiro, J. & Moro, S. (2017). Are Yelp's tips helpful in building influential consumers?. Tourism Management Perspectives. 24, 151-154, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Guerreiro, J., Rita, P. & Trigueiros, D. (2016). A text mining-based review of cause-related marketing literature. Journal of Business Ethics. 139 (1), 111-128, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)
Guerreiro, J., Rita, P. & Trigueiros, D. (2015). Attention, emotions and cause-related marketing effectiveness. European Journal of Marketing. 49 (11-12), 1728-1750, Ciência-IUL, Indexada (SCOPUS/ISI)

Book Chapters

João Guerreiro, Sandra Loureiro (2020) "Unraveling E-WOM Patterns Using Text Mining and Sentiment Analysis", Guerreiro, J. & Loureiro, S. M. C. (2020). Unraveling E-WOM Patterns Using Text Mining and Sentiment Analysis. In Exploring the Power of Electronic Word-of-Mouth in the Services Industry. (pp. 88-100)., Ciência-IUL
Sandra Loureiro, João Guerreiro (2018) "Psychological behavior of generation Y: living between real and virtual reality", NOVALoureiro, S. M. C. & Guerreiro, J. (2018). Psychological behavior of generation Y: living between real and virtual reality. In Megan Gerhardt and Joy VanEck Peluchette (Ed.), Millennials: Characteristics, Trends and Perspectives. New-York: NOVA., Ciência-IUL

International Communications

Oral Presentation

Guerreiro, J. (2014). Predictive Analytics in Hospitality and Tourism Management. SAS Forum Lisbon 2014., Ciência-IUL
Guerreiro, J., Rita, P. & Trigueiros, D. (2013). Predicting Consumer Decision Making Process: The interplay between emotions and attention during the purchase of cause-related products . Academy of Marketing., Ciência-IUL
Cardoso, E., Guerreiro, J. & Rita, P. (2013). O contributo do MSIAD para a formação de profissionais de BI em Portugal. SAS Forum Lisboa 2013., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2012). The interplay between emotions and attention during the purchase of cause-related products. EDAMBA Summer Academy 2012., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2011). Consumer Decision-Making Process: Using Graph Mining and Eye-Tracking to Capture Decision Strategies. EMAC Doctoral Colloquium., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2009). Modelos de Maturidade de Business Intelligence. Microstrategy Business Intelligence Conference 2009., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2009). Customer Intelligence: Acções radicais para a gestão do cliente por valor. SAS Fórum Lisbon 2009., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2009). Extracção de Regras de Redes Neuronais Artificiais. SAS Fórum Lisbon 2009., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2009). Customer Intelligence na estratégia das organizações. UAL - Business Intelligence Workshop 2009., Ciência-IUL
Guerreiro, J. (2008). Data Mining in Public Administration - Case Study. SAS Fóum Lisbon 2008., Ciência-IUL

Organization and Coordination Events

EURAM 2019 (2019) , Membro de comissão organizadora de evento científico (International)
CISTI 2016 (2016) , Membro de comissão científica de evento científico (International)

Other Activities

Professional Activities

GTBC - Global Technologies and Business Consulting, Business Manager / Project Director (2008/2012)
INDEG-IUL, Invited Teacher (lecturing courses in Marketing Simulation, Business Analytics and Business Analytics for Human Resources (2015/)
IPAM, Invited Teacher (lecturing Decision Support Systems in Marketing) (2015/2015)
Universidade Europeia, Invited Teacher (lecturing a Data Mining for Marketing course) (2012/2013)
Victoria Seguros, Data Warehouse Manager (2012/2013)

Academic Management Positions

Coordenador da unidade curricular Estratégia e Métodos de Business Analytics (2015/2015)
Coordenador da unidade curricular Métodos Analíticos nos Recursos Humanos (2016/2016)
Coordenador da unidade curricular E-Business (2016/2016)
Coordenador da unidade curricular Web Marketing e Comércio Electrónico (2016/2016)
Coordenador da unidade curricular Sistemas de Informação de Marketing e Apoio à Decisão (2016/2016)
Coordenador da unidade curricular Tendências e Inovação (2016/2016)
Coordenador da unidade curricular Simulador de Marketing (2016/2016)
Coordenador do 3º Ano da Licenciatura em Gestão de Marketing (2016/2018)
Coordenador da unidade curricular Estratégia e Métodos de Business Analytics (2016/2016)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Negócio e da Marca (2017/2017)
Coordenador da unidade curricular Simulador de Marketing (2017/2017)
Coordenador da unidade curricular Inovação e Criatividade em Marketing (2017/2017)
Coordenador da unidade curricular Internet Marketing (Ch, 6 Ects, Sem.) (2017/2017)
Coordenador da unidade curricular Tendências e Inovação (2017/2017)
Coordenador da unidade curricular Animação de Equipas Comerciais e Negociação (2017/2017)
Coordenador da unidade curricular Marketing 3.0 (2017/2017)
Membro da Comissão Pedagógica da Escola de Gestão (2017/2019)
Director do Mestrado em Marketing (2017/2019)
Coordenador da unidade curricular Internet Marketing (Ch, 6 Ects, Sem.) (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular E-Business (2018/2018)
Coordenador do 3º Ano da Licenciatura em Gestão de Marketing (2018/2020)
Coordenador da unidade curricular Estratégia e Métodos de Business Analytics (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Marketing (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Sistemas de Informação de Marketing e Apoio à Decisão (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Web Marketing e Comércio Electrónico (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Marketing 3.0 (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Negócio e da Marca (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Tendências e Inovação (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Inovação e Criatividade em Marketing (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular Animação de Equipas Comerciais e Negociação (2018/2018)
Coordenador da unidade curricular E-Business (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Comportamento do Consumidor e Marketing Research (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Sistemas de Informação de Marketing e Apoio à Decisão (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Gestão de Marcas (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Marketing (2019/2019)
Director do Mestrado em Marketing (2019/2021)
Coordenador da unidade curricular Marketing Analytics (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Internet Marketing (Ch, 6 Ects, Sem.) (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Novas Tendências do Marketing (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Negócio e da Marca (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Tendências e Inovação (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Expressão e Identidade da Marca (2019/2019)
Coordenador da unidade curricular Internet Marketing (Ch, 6 Ects, Sem.) (2020/2020)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Negócio e da Marca (2020/2020)
Coordenador da unidade curricular Novas Tendências do Marketing (2020/2020)
Coordenador da unidade curricular Expressão e Identidade da Marca (2020/2020)
Coordenador da unidade curricular Estratégia de Marketing com Métodos Analíticos (2020/2020)
Coordenador da unidade curricular Marketing Analytics (2020/2020)

Awards

ISCTE-IUL Scientific Awards 2016 - 2016
ISCTE-IUL Scientific Awards 2018 - 2018
Best Paper Award GAMMA-Fashion 2019 - 2019 (International)